Nem csak cégvezetőként, top menedzserként, vagy egyéb magasabb pozíciókban lényeges a pszichológia ismerete. Folyamatosan kommunikálunk otthon, a munkahelyen, ismerősökkel és barátokkal.
Néhány haszonos tanács következik ismert pszichológusoktól, amelyek könnyebbé tehetik a mindennapokat...
Tükörkép módszer
Mivel minden embernél megfigyelhetőek egyedi ismertető jegyek, ami kifejeződhet beszédstílusban, viselkedésben, gesztusokban és sok minden másban. Ezért egy könnyen alkalmazható, ám de nagyon hatásos módszert vethetünk be a kommunikáció során.
Egyszerűen lemásoljuk a fentiekben felsoroltak egyikét vagy megfelelően vegyítjük őket. Természetesen ne túlságosan feltűnően tegyük mindezt...
A tükrözés módszere által a másik ember tudatalatt sokkal sikeresebbnek, boldogabbnak és magabiztosabbnak érzi magát. Ami nem hátrány, ha a beszélgetés közben pozitív légkört szeretnénk kialakítani.
Kölcsönösség elve
Az emberek alapvetően nem szeretnek tartozni senkinek, ha meghívnak téged vagy megajándékoznak, akkor azt viszonozni szeretnéd. Persze sokszor mondjuk azt, hogy illendőség miatt törlesztünk, de valójában sokszor nem szeretnénk adósok maradni.
Lehet, hogy önmagában a módszer nem győzött meg, pedig kísérletet is folytattak, ami röviden így nézett ki:
A pincéreknek adott jatt volt a kisérlet mércéje... A felszolgálóknak mindig kellett adnia a vendégnek egy kis apróságot. Első körben egy mentolos cukorkát hoztak ki minden számlaegyenlítésnél, így ugyan nem sokkal, de 3-4%-al nőtt a borravaló mértéke.
A következő alkalommal úgy gondolták ideje duplázni a borravalót, ezért a fizető vendéghez mindig két cukorkával érkezett a pincér. Meglepő módon 14-16%-ra nött a jatt mértéke az elsőre elvárt 6-8%-hoz képest
A kísérlet befejező körében a pincér először átadta a cukorkát, elindult a pulthoz a számláért, majd visszafordult és adott a vendégeknek még egy cukorkát, miközben azt mondta “Tudják mit? Maguk nagyon kedves emberek, adok még egyet.”. Így összesen 23%-kal több borravalót kapott, mintha nem tett volna semmi különlegeset.
Körülményeket említsd, ne a konkrétumokat
Sokszor lehet sértődés abból, ha konkrétan elmondod a másik félnek az igazat. A vezetők által is előszerettel használt módszer lényege, hogy úgy vezesd rá a másikat az akaratodra, hogy nem mondod ki szó szerint miről is van szó.
Csak utalgatsz rá a körülmények segítségével, és a végén eléred, hogy ő fogja magától kimondani azt, amit te szerettél volna.
Ne javíts ki mindig mindenkit
Sokan próbálnak így segíteni, de ez sértheti a másik fél egóját és érzéseit. A szakemberek szerint fontos, hogy végighallgasd a másikat és itt következik a lényeges pont, hogy hogyan is tálald a véleményed a dologról...
Értsd meg a helyzetetét és a gondolatmenetét, amit mondott. Viszont ezután tedd hozzá, hogy te ezt és ezt picit másképpen láttod ezért és azért. Így elsőkörben szimpatizálni fog veled és már nem is fogja sértésként venni majd az ötleteidet.
KATTINTS IDE ÉS KÖVESD A FACEBOOK OLDALT IS MÉG TÖBB HASONLÓ TARTALOMÉRT, VIDEÓÉRT, ÍGY NEM MARADSZ LE SEMMIRŐL!:)
Hogyan kell kérni?
Először olyan irreális dolgot kell kérned, amit te is túlzásnak tartasz és biztosan nemleges válasz fog érni. Ezek után teszed fel azt a kérdést/kérést, amit valóban szerettél volna.
Ilyenkor az emberek hajlamosak rögtön igent mondani, hiszen úgy érzik, ha kisebbet kérsz, azt már nem illik és nem is szabad visszautasítaniuk.